דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אקזמה ברפואה הסינית 

מאת    [ 22/08/2011 ]

מילים במאמר: 1184   [ נצפה 4161 פעמים ]

 

 

אקזמה ברפואה הסינית  

אקזמה הינה תגובה של העור לגורמים אלרגניים שונים, הן חיצוניים והן ופנימיים. 

שיטת האבחון והטיפול של הרפואה המערבית:

הרפואה המערבית מתמקדת בסימפטומים החיצוניים של אקזמה ובטיפול באזור מסוים של הגוף. לפי הרפואה הסינית, אקזמה היא סימפטום. לא הבעיה עצמה. הרפואה הסינית מתמקדת בסביבה ובגורמים רגשיים ונפשיים, שיכולים להשפיע על התפתחות אקזמה, ומטפלת בשורש הבעיה.

שיטת האבחון והטיפול של הרפואה הסינית:

לפי הרפואה הסינית, כשהגוף בריא, הוא נמצא במצב של איזון. גם מבחינה פיסית וגם מבחינה נפשית. מחלות ובעיות בריאותיות מופיעות כאשר האיזון מופר. הרגלי אורח החיים שלנו, התזונה שלנו, סטרס, כעסים, שינה לא מספיקה, דאגות, חרדות, פחדים ורגשות פנימיים אחרים ישפיעו על האיזון ועלולים להפר אותו.

 הרפואה הסינית בדרך כלל מתייחסת לעודף חום פנימי ורוח פנימית, שמייצרים יובש חיצוני ,גרד ואי שקט.

חום מתייחס לחום שאפשר למדוד אותו (כמו חום סיסטמי) או חום שאי אפשר למדוד אותו (כמו גלי חום). חום יכול להיות תוצאה של גורמים חיצוניים (כמו טיפול תרופתי, או תזונה ואורח חיים אינטנסיבי וסטרס גדול), הוא יכול להיות תוצאה של תפקוד לא נכון של איבר מסוים, או תוצאה של הפרעה בזרימת הצ'י. חום הוא גם תוצר הלוואי של פעילות הורמונאלית, פעולת מערכת העיכול וחילוף החומרים. עודף חום מייצר עודף פעילות. במקרה של אקזמה, עודף החום מתבטא בצורה חיצונית על גבי העור. פריחה, אדמומיות, פצעונים, יובש, דלקת ובעיות אחרות.

 גורמים נוספים שיכולים לגרום להיווצרות של אקזמה הם: חוסר בנוזלים, אקלים יבש, או שימוש בחומר שיכול לגרום ליובש פנימי או חיצוני.

 הטיפול הסיני באקזמה :

הטיפול מתבטא בהתמקדות בשורש הבעיה, ראשית יש  לבצע תשאול מקיף המתמקד בהיסטוריה הרפואית של המטופל, אורח החיים שלו, המאפיינים של האקזמה והמאפיינים של חוסר האיזון אח"כ בהתאם לאבחנה הספיציפית נשלב טיפולי דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה סינית והרגעה של העור.

 דיקור סיני מטפל בצורה יסודית בבעיות עור בכלל ובאקזמה בפרט. הדיקור עוזר להחזיר את האיזון לגוף על ידי הנעת חסימות בגוף. המטרה של השימוש במחטים, היא לעזור להרגיע את הסימפטומים ולטפל בהם, להוציא חום ולהזין ובמקביל לטפל כדי למנוע הישנות של הבעיה בעתיד.

 צמחי המרפא הסיניים חשובים מאוד על מנת לרפא מהר יותר את האקזמה ולהשיב את האיזון הפנימי.

 

אקזמה ותזונה - אקזמה מושפעת מאד מסוג התזונה שאנחנו אוכלים

מוצרי חלב פרה ואקזמה

אקזמה נגרמת לעיתים קרובות בגלל רגישות למוצרי חלב פרה, מי שעיקר התזונה היומית שלו מתבססת על חלב ומוצריו או כוללת  בעיקר מוצרי חלב, חשוף להשפעתם השלילית של החלב ומוצריו. חלב פרה מכיל כמויות גדולות של אנטיביוטיקה והורמונים וכן חומרי ריסוס שנועדו להשמיד טפילים. כל אלה כמובן חומרים שמזיקים למערכת העיכול. בנוסף לפי הראייה הסינית חלב הוא מזון שיוצר לחות במערכת העיכול, הלחות מחלישה את מערכת העיכול  ומעלה את הסיכוי שיופיעו גרד ופצעים בעור. הסינים כמעט ולא משתמשים בחלב בתפריט היומי שלהם לעומת  מדינות מערביות שיש להם נטייה לשימוש נרחב בחלב ובמדינות אלה נמצא יותר אנשים שסובלים מאלרגיה לחלב. אם אתם  סובלים מאקזמה, עליכם למצוא  תחליפים לחלב פרה, כמו חלב סויה או טחינה. מאיפה יגיע הסידן שהגוף זקוק לו? את הסידן תמצאו בעיקר ב 2 כפות טחינה ביום וכן בעלים וירקות ירוקים כמו פטרוזיליה, ברוקולי וקינואה סידן בצורותיו אלו נספג טוב יותר בגוף מאשר הסידן המצוי בחלב.

להימנע ממזון שיוצר לחות

לא רק חלב פרה יוצר לחות, ישנם גם מזונות נוספים כגון: בוטנים, בננות, פרי הדר, אוכל מטוגן ובעיקר הסוכר ומוצריו כמו מזונות ומשקאות ממותקים. כל אלה הם בעלי נטייה ליצור לחות בגוף ולגרום להופעה של אקזמה בעור.

מזונות מצננים ומזינים ירגיעו את המצב

כדי לטפל באקזמה צריך להפחית את האדמומיות, הדלקת ותחושת הגרד של העור וזאת ניתן להשיג על ידי סילוק החום. מומלץ על כן לאכול מזונות מקררים ומזינים כמו האשכולית, מלון, אגסים, תותים, חסה, מלפפון, סלרי, שעורה וטופו. בנוסף יש לחזק את הצ`י ואת הדם. מזונות מצוינים לחיזוק הצ`י והדם הם ירקות ירוקים עם עלים כהים, פירות אדומים כהים, וירקות כמו סלק, פולי אזוקי ואוכמניות. אכילת בשרים כמו תרנגולת, כבד וכליות כולם עוזרים לחיזוק הצ`י והדם. במקביל חשוב מאוד להימנע מאוכל חריף או מתובל מידי.

איזון הטעמים

התזונה הסינית דוגלת באיזון של טעמים ? מלוח, חמוץ, מריר, מתוק וחריף,למשל, מזונות מלוחים עוזרים לנקז עודף לחות מהגוף ובו זמנית מגרים את העיכול. אולם יותר מדי מלח בתזונה יכול לייבש את הגוף. למזונות מתוקים יש את היתרון של ממריצים עדינים של מחזור הצ`י והדם כמו גם הרטבת הגוף ומניעת יובש. מזונות מתוקים עוזרים גם הם לחיזוק מערת העיכול אך יש לשים לב בין הטעם המתוק שמחזק את מערכת העיכול כמו בטטה, דלעת לבין טעם מתוק שמחליש את מערכת העיכול כמו ממתקים, שוקולד, עוגות וכד... שמחלישים את מערכת העיכול ויצרים לחות מה שעלול לגרום לאקזמה ובוודאי להחמיר את המצב למי שכבר סובל מאקזמה. לכן מומלץ לאכול אוכל מאוזן שכולל את כל הטעמים.

אכילה איטית ומרגיעה

אקזמה נגרמת לעיתים קרובות בגלל לחץ נפשי. כאשר אנו במתח אנו נוטים לאכול יותר מדי או פחות מדי ולא להנות מהאוכל. אל תאכלו כשאתם כועסים כי זה משפיע על תנועת הצ`י ויכול לגרום לו להיתקע. עצירת צ`י למשך זמן ממושך יכולה לגרום להצטברות של חום שיביא לפריחה בעור ודלקות. הסינים תמיד ידעו על היתרונות של לעיסה איטית ומרוכזת. עדיף להימנע מצפייה בטלוויזיה או מקריאה בזמן האוכל ולתת לגוף להתרכז בעיכול המזון, אם תקפידו על המלצות התזונה הסינית תוך זמן קצר תבחינו בשינוי משמעותי באקזמה וגם תסגלו הרגלי תזונה בריאים יותר שישפרו את הרגשתכם הכללית מאוד.

המלצות חשובות למי שסובל מאקזמה:


    • להימנע מלבישת בגדים העשויים בד גס או בגדים סינתטיים הגורמים לגירוד ותגובה אלרגית. הכי מומלץ ללבוש 100% כותנה.
    • למצוא סבונים ושמפו אקולוגיים ושמתאימים ספיציפית לאדם. מומלץ לנסות את התכשירים הטבעיים והאורגניים של  חברת קמדיקס מזן צמחים.
    • יש לבצע שטיפת כלים, עבודות גינון או ניקוי הבית בכפפות מתאימות.
    • לחזק את מערכת החיסון במיוחד לקראת עונות המעבר ופריחת ההדרים.
    • תזונת אלימינציה (סילוק). מנסים לברר את הגורם לאלרגיה למזון בשיטה של שלילה: מוציאים מתפריט דברי חלב למספר שבועות ועוקבים אחרי המצב. עם הזמן מחזירים את דברי החלב לתפריט. כנ"ל עושים עם מאכלים אחרים: מוצרי חיטה, הדרים, פירות טרופיים (למשל קיווי), שוקולד, קפה, טבק ביצים וכו'. כך "עולים" על המוצר הגורם לאלרגיה.  
    • לעשות כל שניתן להפחית סטרס ומתחים.   
    • תוספת פרוביוטיקה חיונית לפעילות המעיים התקינה. לשיפור ספיגה במעיים וחיזוק מערכת החיסון.
    • ניקוי רעלים מהכבד: הכבד אחראי על ניקוי הרעלים בגוף האדם. כבד מזוהם אינו מצליח לנקות ולהוציא את הרעלים. לפי הרפואה הסינית, כאשר הכבד נכשל בסילוק רעלים דרך מערכת העיכול נוצר חום פנימי מלווה בלחות ואז הרעלים יוצאים דרך העור ומתפתחת אקזמה. מומלץ לשתות כף שמן זית עם חצי כוס מיץ לימון על הבוקר לניקוי וויסות רעליי הכבד ודרכי המרה בכבד , נוטלים קודם את כף שמן הזית ומייד אח"כ את מיץ הלימון. חוזרים על הפעולה כל בוקר על קיבה ריקה במשך מספר חודשים. אפשרות נוספת מאוד מומלצת לשים שליש כוס חומץ תפוחים אורגני ולהוסיף לזה מים מלוא הכוס לערבב היטב ולשתות בבוקר 3 פעמים בשבוע מאוד מנקה ומאזן את הכבד ודרכו את מחזור הדם והגוף כולו.
    • משחת צמח Calendula (קלנדולה) מועילה ומרגיעה מקומות מודלקים.
    • להפחית השימוש בקוסמטיקה ולהשתמש בתכשירים טבעיים והיפואלרגיים.
    • תזונה מאוזנת המונעת החרפה של האקזמה ובה לשים דגש על הימנעות ממזונות חמים, חריפים, מתובלים מידי, הימנעות מעישון, אלכוהול, קינמון, גינגר, שום טרי, בצל טרי ועוד כפי שמפורט בהמלצות תזונה שלעיל.

 

בברכת רגיעה ובריאות שלמה

שרה מעוז

שרה מעוז מומחית ברפואה סינית , מתמחה בגניקולוגיה סינית ,השמנת יתר והפרעות אכילה ,מפתחת התוכנית להריון טבעי ומהיר. למדה בארץ ובסין ,סינולוגית ודוברת סינית ,בוגרת האוניברסיטה העברית ,שימשה כסטאגרית של פרופסור פאנג סיה סו במשך 3 שנים וכמתרגמת שלו .בוגרת רידמן לרפואה סינית ארבע שנתי. מרצה ,מלמדת ומנחה בנושא תזונה להפרעות אכילה והשמנת יתר, הריון ובעיות פוריות וגיל המעבר.מוסמכת בצמחי מרפא סיניים, מומחית בדיקור, טווינא ותזונה, יוצרת תוכנית ייחודית לירידה מהירה אך בטוחה ומאוזנת במשקל. מוסמכת כמדריכה לטיולי עומק ברחבי סין וסביבותיה.   האתר שלי: www.maozmarpe.co.il  מומחים ברפואה סינית, טל:0502017050




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב